Εκτονώνονται οι τυχαίες μεταλλικές εντάσεις που μπορεί να προκαλέσει η θερμική ή μηχανική επεξεργασία. Οι εντάσεις αυτές μπορούν να μειωθούν σημαντικά μέσω μεταβολών της μικροδομής και χάρη στην ομοιόμορφη διαστολή και συστολή του θερμομηχανικού κύκλου.
Πλεονεκτήματα κρυογενικής επεξεργασίας
Αύξηση διάρκεια ζωής έως και 800%!.
Αυξημένη αντοχή στην τριβή (φθορά).
Αυξημένη αντοχή στην κόπωση.
Μετατροπή του ωστενίτη σε μαρτενσίτη στα φερριτικά μέταλλα.
Μείωση των ταλαντώσεων.
Αύξηση της ηλεκτρικής αγωγιμότητας.
Μεταβολή στη μεταφορά της θερμότητας.
Σταθεροποίηση των μετάλλων με τη μείωση της παραμορφώσεως λόγω θερμότητας, έντασης και ταλαντώσεων.
Εξάλειψη των παραμενουσών τάσεων
Η CRYO είναι ο αποκλειστικός αντιπρόσωπος των κρυογενικών επεξεργαστών της 300below.
Η 300below είναι η παλαιότερη και μεγαλύτερη εταιρεία κρυογενικής στην Αμερική. Έχει προμηθεύσει με πάνω από 160 κρυογενικούς επεξεργαστές εταιρείες και αντιπροσώπους της σε όλες τις αμερικανικές πολιτείες. Η ίδια η εταιρεία στην έδρα της στο Decatur IL επεξεργάζεται συνολικά πάνω από 2.000 τόνους μεταλλικών αντικειμένων το χρόνο. Ο κρυογενικός επεξεργαστής Model 701 (Cryoprocessor) της 300below αποτελεί ότι πιο σύγχρονο στην εξέλιξη των μηχανημάτων κρυογενικής επεξεργασίας. Είναι πλήρως ελεγχόμενος από ηλεκτρονικό υπολογιστή ο οποίος με το ειδικά σχεδιασμένο λογισμικό της 300below και τους υψηλής τεχνολογίας αισθητήρες εξασφαλίζει πάντα το επιθυμητό αποτέλεσμα. Είναι κατασκευασμένος από υλικά υψηλής αντοχής με ανοξείδωτο εσωτερικό και εξαιρετικό φινίρισμα στο εξωτερικό του τμήμα
Διαδικασία της επεξεργασίας
Η CRYO χρησιμοποιεί για την επεξεργασία των μετάλλων και μεταλλικών αντικειμένων αποκλειστικά τους κρυογενικούς επεξεργαστές της 300below.
Η διαδικασία η οποία τηρείται είναι η εξής. Τα μέταλλα τοποθετούνται μέσα στον κρυογενικό επεξεργαστή με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτυγχάνεται ομαλή κυκλοφορία του αέριου αζώτου. Στη συνέχεια επιλέγεται από τον χειριστή το κατάλληλο πρόγραμμα επεξεργασίας αναλόγως με τη μάζα και τη σύσταση των υπό επεξεργασία υλικών. Στο πρώτο στάδιο επιτυγχάνεται η σταδιακή πτώση της θερμοκρασίας εως τους -300F ( -195C ). Η μεταβολή της θερμοκρασίας γίνεται με συγκεκριμένο ρυθμό για να απαλειφθεί παντελώς ο κίνδυνος του θερμικού σοκ των μεταλλικών αντικειμένων. Στη συνέχεια και αφού φτάσει η θερμοκρασία στους -300F ξεκινάει η δεύτερη φάση. Εδώ ο κρυογενικός επεξεργαστής διατηρεί σταθερή την θερμοκρασία των -300F για 30-36 ώρες ( ανάλογα με το πρόγραμμα). Αυτό γίνεται για να επιτευχθεί η απόλυτη ψύξη σε όλη τη μάζα των υπό επεξεργασία υλικών και για να υπάρχει ο κατάλληλος χρόνος για την ολοκλήρωση των εσωτερικών μετασχηματισμών της κρυσταλλικής δομής των υλικών. Κατά την τρίτη φάση ξεκινάει η σταδιακή επαναφορά των υλικών σε θερμοκρασία δωματίου. Αυτό γίνεται με την αντίστροφη διαδικασία της πρώτης φάσης πάντα όμως με απόλυτο έλεγχο της μεταβολής της θερμοκρασίας για την αποφυγή του θερμικού σοκ. Τέλος στην τέταρτη φάση και αναλόγως του είδους του μετάλλου τα εξαρτήματα τοποθετούνται σε ηλεκτρικό κυκλοθερμικό φούρνο. Εκεί τα μέταλλα θερμαίνονται έως τους 200C. Αυτό γίνεται για να ενεργοποιηθεί ξανά η κρυσταλλική δομή τους, να μειωθεί η ψαθυρότητα της νέας δομής και να αποβληθεί η τυχόν παραμένουσα υγρασία.
Η όλη διαδικασία διαρκεί περίπου 50 ώρες κατά τις οποίες ποτέ δεν έρχονται σε επαφή τα υπό επεξεργασία αντικείμενα με υγρό άζωτο (το οποίο δημιουργεί θερμικό σοκ) αφού γίνεται από τον κρυογενικό επεξεργαστή η μετατροπή του από υγρό σε αέριο προτού εισέλθει στον θάλαμο ψύξης.
Εφαρμογές στο αυτοκίνητο μας!
Εισαγωγή
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί μερικές αγωνιστικές ομάδες έχουν καλύτερη τύχη από άλλες;
Γιατί κάποιες τερματίζουν στους περισσότερους αγώνες, αποδίδουν καλύτερα και έχουν σχεδόν πάντα θέση στο βάθρο; Μην περιμένετε άδικα να σας πουν. Είναι περίπου η ίδια περίπτωση με τους μεγάλους σεφ. Δεν πρόκειται ποτέ να δώσουν την μυστική συνταγή της καλύτερης τους σάλτσας οπότε γιατί περιμένετε από τις αγωνιστικές ομάδες να σας δώσουν τη συνταγή της επιτυχίας τους;
Η κρυογενική, ένας όρος που συνήθως είναι συνυφασμένος με τη NASA και άλλες εφαρμογές υψηλής τεχνολογίας, βρήκε εφαρμογή στο χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Έτσι τμήματα όπως μπλοκ κινητήρων, σασμαν, καπάκια, και άλλα αποδίδουν καλύτερα και διαρκούν περισσότερο. Δεν λέει και πολλά να είσαι πρώτος μέχρι τον 95ο γύρο και να μην τερματίζεις έναν αγώνα 100 γύρων εξαιτίας ενός σπασίματος, και η κρυογενική επεξεργασία μπορεί να σου εγγυηθεί ότι θα τερματίσεις τον αγώνα. Αφού οι απαιτήσεις των αγώνων είναι πολύ μεγαλύτερες από τις απαιτήσεις του «καθημερινού» αυτοκινήτου, σκεφτείτε την βελτίωση στην διάρκεια ζωής του δικού σας κινητήρα που μπορεί να έχει η κρυογενική.
Αφού η κρυογενική είναι τόσο πετυχημένη σε τόσους τομείς θα σκεφτόσασταν ότι θα το έκαναν όλοι. Όμως είναι πολύ δύσκολο να κόψεις μερικές παλιές συνήθειες. Υπάρχουν πάντα δηλώσεις του στυλ: «Πάντα το κάναμε έτσι και δούλευε» ή «Μετά την κρυογενική δεν φαίνεται τίποτα διαφορετικό οπότε πως ξέρω ότι βελτιώθηκε τίποτα». Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι υπάρχει βελτίωση σε κάτι μόνο όταν υπάρχουν οπτικές μεταβολές. ΛΑΘΟΣ. Η κρυογενική επεξεργασία δεν εχει καμία οπτική βελτίωση. Θα χρειαζόταν ένα ηλεκτρονικό μικροσκόπιο για να ανιχνευτούν οι μεταβολές. Εκτός αυτού τα κρυογενικά επεξεργασμένα τμήματα δεν έχουν και καμία διαφορά στην αφή.
Η διαφορά φαίνεται μόνο όταν ο επεξεργασμένος κινητήρας δεθεί, γίνει δυναμομέτρηση( 2-6% αύξηση της ιπποδύναμης), τρέξει στους αγώνες (και δουλεύει καλύτερα), τελειώσει η σεζόν (χωρίς να έχεις τα σπασίματα που είχες συνηθήσει) και τελικά λύσεις τον κινητήρα για να διαπιστώσεις ότι πολύ λίγα άλλαξαν και φθάρθηκαν από τη μέρα που τον έδεσες. Καλύτερες επιδόσεις, λιγότερη φθορά και σπασίματα είναι τα ποιο κοινά αποτελέσματα της κρυογενικής επεξεργασίας. Παρόλο που υπάρχουν μεγάλες διαφορές από κινητήρα σε κινητήρα αναφορές για αύξηση της ανθεκτικότητας από 100% έως 400% δεν είναι ασυνήθιστες.